Het slim laden van elektrische auto’s zorgt voor een potentiële piekreductie van minimaal 44 procent bij thuisladen en 28 procent bij publiek laden. Dat blijkt uit onderzoek van kenniscentrum ElaadNL.
De data-onderzoekers van ElaadNL hebben laadprofielen opgesteld die inzicht geven op welke wijze het stroomnet belast wordt door het laden van elektrische auto’s in 2030. Ze hebben ook gekeken hoe de belasting verandert door het toepassen van slim laden.
Steeds meer druk
Het groeiende aantal elektrische personenauto’s zorgt zonder het toepassen van slim laden voor steeds meer druk op het stroomnet. Naast inzicht in de groeiscenario’s van de aantallen elektrische auto’s, is het volgens ElaadNL van belang het verwachte laadgedrag – de zogenaamde laadprofielen – van elektrische voertuigen goed in kaart te brengen. Zo ontstaat inzicht in de verwachte effecten van de groei van het aantal elektrische auto’s op de stroomvraag met en zonder het toepassen van slim laden.
Op basis van de data die op dit moment beschikbaar is, hebben de analisten van ElaadNL per type laadlocatie een regulier laadprofiel vastgesteld. Netbeheerders gebruiken deze profielen voor netimpact berekeningen van elektrische auto’s. In de profielen is een duidelijke ochtendpiek zichtbaar bij laadpunten op de parkeerplaatsen bij kantoor of werklocaties, terwijl er bij publieke laadpunten zowel een ochtend- als avondpiek te zien is. Bij thuisladen is de elektriciteitsvraag vooral in de avonduren dominant. De piek voor snelladers ligt tussen 11.00 en 17.00 uur.
Grote impact
‘Netbewust’ laden – een vorm van slim laden waarbij het laadvermogen wordt aangepast – kan ervoor zorgen dat de pieken van het laden significant worden gereduceerd. De toepassing van deze vorm van laden via een trapsgewijs, statisch laadprofiel laat in de avond een potentiële piekreductie van 47 procent zien bij thuisladen en van 38 procent bij publiek laden.
Samen zijn deze typen laadpunten naar verwachting goed voor 75 procent van de totale elektriciteitsvraag voor elektrische auto’s in 2030. De laadvraag wordt door netbewust laden verschoven naar de daluren. Het reduceren van de avondpiek is ook in de praktijk al mogelijk, zo blijkt uit de resultaten voor thuisladen van Smart Charging dienst van Jedlix en voor publiek laden in het Amsterdamse project FlexPower 3. De ervaringen in de praktijk zijn in lijn met de laadprofielen uit het data-onderzoek. Volgens de onderzoekers is er nog meer reductie mogelijk wanneer niet alleen uitgegaan wordt van statische laadprofielen, maar wanneer er gebruik gemaakt kan worden van een dynamisch laadprofiel. In dat geval wordt gekeken naar de actuele belasting op het net en het optimaal gebruiken van vrije netcapaciteit.
Bron; nederlandelektrisch.nl