Hmm, zelfs als alle auto’s vanaf 2035 elektrisch rijden zal de auto-industrie het klimaatdoel van Parijs niet halen en warmt de aarde meer dan 1,5 graad op. Dat komt omdat de stroom waarop de auto’s rijden nog lang niet altijd groen is en omdat bij de productie van elektrische auto’s nog veel te veel CO2 wordt uitgestoten.
Dat blijkt uit een rapport dat elektrische autofabrikanten Polestar en Rivian hebben laten opstellen door managementadviesbureau Kearney. Om het Parijs-doel wel te halen moet de industrie sneller overstappen op elektrische auto’s, moet het aandeel groene stroom in de elektriciteitsnetten sneller omhoog en moet bij de productie en de gebruikte grondstoffen meer CO2 bespaard worden.
Verkeer en vervoer is wereldwijd verantwoordelijk voor 15 procent van alle CO2-uitstoot en in Nederland voor 18 procent (CBS). Volgens energieagentschap IEA mag de wereld tot 2050 nog 500 gigaton CO2-uitstoten om onder de opwarming met 1,5 graad te blijven. Het aandeel van verkeer en vervoer daarin is 78 tot 80 gigaton. Als ze in het huidige tempo doorgaat heeft de auto-industrie dat CO2-budget al in 2035 opgebruikt. Vanaf dat moment is de uitstoot hoger dan het klimaatakkoord van Parijs toestaat, blijkt uit het rapport.
Om dat te voorkomen moet de auto-industrie op drie fronten versnellen. Ten eerste moet de industrie sneller overstappen op elektrische voertuigen. Vanaf 2035 mogen nieuwe auto’s in de EU geen CO2 meer uitstoten. Maar zelfs als de hele wereld dat doet is dat niet genoeg om de klimaatdoelen te halen. Het aantal verkopen van EV’s moet volgens het rapport elk jaar met 6 procent groeien en in 2032 moeten alle nieuwe auto’s al elektrisch zijn om op het pad van 1,5 graad te blijven. Dat betekent dat er ook sneller en meer laadpalen moeten komen. Daarvoor zouden autofabrikanten samen moeten werken met overheden en investeerders in laadinfrastructuur. Daarnaast is de aanschaf van elektrische auto’s voor veel mensen nog te duur. Ook daarin kunnen fabrikanten en overheden een rol spelen door consumenten duidelijk te maken dat zo’n auto op de langere termijn goedkoper is.
De emissie uit de knalpijp bedraagt momenteel slechts 60 tot 65 procent van alle CO2 die een auto tijdens zijn leven uitstoot. De rest wordt uitgestoten bij de productie van de benzine en diesel en de fabricage van de auto zelf. Bij elektrische auto’s wordt CO2 uitgestoten bij de productie van stroom, bijvoorbeeld in kolen- en gascentrales. Steeds meer stroom wordt opgewekt uit hernieuwbare bronnen zoals zon, wind en biomassa – in Nederland vorig jaar al 41 procent – maar ook dat gaat volgens het rapport niet snel genoeg. Al in 2033 moet alle stroom uit laadpalen groen zijn om binnen het pad van 1,5 graag te blijven.
De derde duurzame stap ligt in de productie. Bij het maken van een elektrische auto komt 35 tot 50 procent meer CO2 vrij dan bij een auto met een verbrandingsmotor, vooral vanwege de grote voetafdruk van de batterij. Autofabrikanten zouden over moeten stappen op 100 procent groene energie en al het gebruikte staal, aluminium, kunststof en andere grondstoffen zouden groen moeten zijn. Zo verkleinen ze hun uitstoot in de zogeheten scope 3. Daar valt ook de fase van gebruik onder. Autofabrikanten zouden het gedrag van hun kopers positief kunnen beïnvloeden door ze via interactieve dashboards te wijzen op slim laden, optimale laadtijden en laadpalen die alleen groene stroom leveren.
Het rapport van Kearney is gedeeld met meerdere autofabrikanten. Die zijn daarnaast uitgenodigd voor een rondetafelgesprek dat eind januari heeft plaatsgevonden. Het doel van het delen van de informatie en het starten van gesprekken is om tot een niet eerder vertoonde samenwerking te komen die zich richt op het vinden van oplossingen die de industrie gezamenlijk kan doorvoeren. “De bevindingen van het rapport zijn ontnuchterend. Hiermee willen we de basis creëren voor een constructieve samenwerking in de auto-industrie om snel en op grotere schaal vooruitgang te boeken”, zegt Anisa Costa, Chief Sustainability Officer bij Rivian.
Volgens Angela Hultberg, Global Sustainability Director bij Kearney, tonen de gebruikte modellen voor het rapport duidelijk aan dat de auto-industrie het tempo moet versnellen om CO2-neutraal te worden. “We hebben verschillende scenario’s en meerdere datasets bekeken en de conclusie is dat, hoe je ook modelleert, er nu actie moet worden ondernomen. We hopen oprecht dat dit rapport een startpunt is voor de industrie om zich te concentreren op gebieden waar al overeenstemming over bestaat en om gezamenlijk nieuwe initiatieven te ontplooien. Door goed samen te werken kunnen problemen worden opgelost”, stelt ze.
Bron; change.inc