De Tweede Kamer heeft groen licht gegeven voor een soepelere overgang in de bijtelling voor elektrische auto’s. in 2026 gaat de bijtelling niet meteen naar 22%, er blijft namelijk nog een mooi voordeel voor kleine EV’s, met een maximale nieuwprijs van €30.000.
Nieuwe schaal voorkomt schok
Voor EV’s tot een nieuwprijs van €30.000, gaat de bijtelling in 2026 uit van 18% over dat bedrag, in 2027: 20% en vanaf 2028: 22%. Deze bijtellingskorting geldt voor 60 maanden na eerste toelating, net als nu. Met het wijzigingsvoorstel van ChristenUnie en D66, dat met steun van 8 partijen is ingediend, krijgt de zakelijke markt meer duidelijkheid en worden EV’s niet ineens duurder dan benzineauto’s.
Betaald door youngtimer-versobering
De middelen hiervoor worden vrijgemaakt door de regeling voor voordelige bijtelling voor auto’s van 15 jaar en ouder (youngtimer) stapsgewijs te versoberen: de minimumleeftijd gaat in 2026 naar 16 jaar en in 2027 naar 25 jaar. Youngtimer-rijders krijgen zo een jaar de tijd om over te stappen, terwijl de opbrengst wordt gebruikt om EV-rijden nog aantrekkelijker te maken.
Effect op het wagenpark
Met deze maatregel, onderdeel van het Belastingplan 2026, wordt het vervangen van een oude leaseauto door een elektrische leaseauto verder gestimuleerd. Zodra ook de Eerste Kamer instemt, is het definitief. Dit is een mooie stap voor duurzamer vervoer in Nederland.

